مقدمات تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای و موفق

1397/11/09
برای تبدیل شدن به برنامه نویس حرفه ای باید با مقدمات و ابزار کار کدنویسی آشنا شوید. مطالعه پیوسته و تمرین مداوم از خصوصیات یک برنامه نویس حرفه ای است.

مقدمات تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای و موفق

برنامه نویسی بیشتر از اینکه یک مهارت فنی باشد یک هنر است. زیرا در دنیا تعداد بسیار زیادی برنامه نویس وجود دارد اما همه آن ها در کارشان بهترین نیستند. بنابراین برای اینکه به یک برنامه نویس حرفه ای و موفق تبدیل شوید باید مقدمات یادگیری برنامه نویسی را بدانید و با ابزار کار برنامه نویسی به خوبی آشنا شوید.

خصوصیات و ویژگی های یک برنامه نویس موفق

اولین کاری که در مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق لازم است انجام دهید این است که با خصوصیات برنامه نویس حرفه ای آشنا شوید و مهارت ها و توانایی های زیر را تمرین کنید.

برنامه نویس حرفه ای همیشه در حال آموختن است

همانطوری که همه ما می دانیم برنامه نویسی یکی از پویا ترین صنایع جهان است. یک برنامه نویس حرفه ای هیچوقت به آموخته های قبلی خود اتکا نکرده و فرآیند آموزش را متوقف نمی کند. باید تا آن جا که می توانید اطلاعات و علم خود را آپدیت کنید و مطالب و مفاهیم جدید را بیاموزید و آن ها را تمرین کنید.

برنامه نویس حرفه ای انرژی اش را برای اثبات خود هدر نمی دهد

برای اینکه یک برنامه نویس حرفه ای جلوه کنید لازم نیست که همیشه حق با شما باشد. بهتر است در موقع آموختن تا آن جایی که می توانید غرور و خودخواهی تان را فراموش کنید و فقط روی یادگیری تمرکز کنید. اهمیتی ندارد که چقدر مطالبی که می خوانید را بلدید و با این مطالب آشنا هستید مهم این است که بتوانید از دل همین مفاهیم ساده و ابتدایی نیز نکاتی تازه و کاربردی بیرون بکشید.

کدهای سایر برنامه نویسان را بخوانید

با مشاهده کار دیگران و دقت در شیوه و روش کارشان بهتر و بیشتر می توانید بیاموزید. بنابراین اگر کدهای سایر برنامه نویسان را بخوانید می توانید با مهارت های کد نویسی و ذهنیت آن ها بیشتر آشنا شوید و راه خود را برای برنامه نویس حرفه ای شدن هموارتر کنید.

اگر از آن دسته آدم هایی هستید که فکر می کنید برای حل یک مسئله فقط یک راه حل وجود دارد باید بگوییم که این بهترین فرصت برای به چالش کشیدن ذهنتان است. برای اینکه یک برنامه نویس حرفه ای شوید باید یاد بگیرید که برای حل یک مشکل پیچیده چندین روش صحیح وجود دارد. خواندن کدهای سایر برنامه نویسان به تفکر شما وسعت و انعطاف می بخشد. 

کد نویسی مشق شب برنامه نویس های حرفه ای است

حتما شما هم ضرب المثل عالم بی عمل به چه ماند؛ به زنبور بی عسل را بارها شنیده اید. باور کنید هر چقدر که کد بخوانید و برای به خاطر سپردنشان تلاش کنید، تا زمانی که خودتان دست به کیبورد نشوید و تمرین نکنید بی فایده است. با تمرین کردن است که نقاط ضعف و قوت خود را می شناسید و روش منحصر به فرد خود را برای کد نویسی پیدا می کنید.

یادگرفتن تکنیک ها را اولویت اول خود قرار دهید

بیشتر افرادی که قصد دارند مهارت های کد نویسی خود را بهبود بخشند و برنامه نویس حرفه ای شوند مدت زمان زیادی را صرف کار کردن با ابزارها می کنند. در حالی که اگر اول تکنیک های کد نویسی را بیاموزید، کار کردن با ابزارها برایتان مثل آب خوردن است.

پایه خود را قوی کنید

اگر می خواهید یک برنامه نویس حرفه ای شوید باید با اصول اولیه برنامه نویسی، روش ها و منابع یادگیری برنامه نویسی، ابزارها و ویرایشگرهای کد آشنا شوید.

منابع یادگیری برنامه نویسی

یکی از بهترین سایت ها برای آموزش برنامه نویسی و علوم کامپیوتر Teach Yourself Computer Science است. این سایت برای افرادی که هیچ اطلاعاتی از علوم کامپیوتر و کدنویسی ندارند و قصد دارند که برنامه نویس حرفه ای شوند واقعا مفید است.

سایت Github یکی از پیش رو ترین پلتفرم های توسعه نرم افزار در جهان و یک شبکه اجتماعی مخصوص برنامه نویسان است. اگر در زمان کد نویسی به مشکلی برخورد کردید می توانید آن را با سایر برنامه نویس ها در گیت هاب به اشتراک بگذارید و از نقطه نظراتشان استفاده کنید.

BitBucket یک منبع عالی و پلتفرمی مشابه Github است. تنها تفاوت بین Bitbucket و Github این است که Bitbucket به شما اجازه می دهد که فولدرهای خصوصی برای قرار دادن پروژه هایتان در آن را ایجاد کنید در حالی که در Github شما باید برای استفاده از این ویژگی هزینه پرداخت کنید.

معرفی بهترین ویرایشگرهای متن

 ادیتور متن به نرم افزارهایی گفته می شود که برنامه نویس حرفه ای با استفاده از آن ها می تواند پروژه ها و برنامه های مورد نظرش را کد نویسی کند. در ادامه برای شما تعدادی از بهترین ادیتورهای برنامه نویسی را معرفی می کنیم:

Sublime text 3

این ویرایشگر کد یکی از رایج ترین ادیتورهای دنیای برنامه نویسی است که توسعه دهندگان با تجربه در سرتاسر جهان از آن استفاده می کنند. اگر قصد دارید که یک برنامه نویس حرفه ای شوید حتما آن را امتحان کنید. این ویرایشگر متن بسیار قابل اعتماد است و عملکرد و بهره وری فوق العاده ای دارد.

Visual Studio Code

ویژوال استودیو یکی دیگر از ویرایشگرهای محبوب است. این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا اپلیکیشن، برنامه و وب سایت های مورد نظرتان را طراحی کنید.

Notepad++

این ادیتور یکی از ساده ترین ویرایشگرهای آنلاین است. نوت پد++ رایگان است و انتخاب اول هر دولوپر شناخته شده ای است. هر توسعه دهنده و برنامه نویس حرفه ای کد نویسی را با این ویرایشگر آغاز کرده است.

سایت های معروف برنامه نویسی برای تمرین کد نویسی

بعد از اینکه منابع اولیه و ویرایشگر کد و سایر مقدمات برنامه نویسی را فراهم کردید باید اعتماد به نفس و شجاعت شروع کردن را پیدا کنید. حالا وقت آن است که به سراغ سایت های زیر بروید و کد نویسی و تکنیک های برنامه نویسی را بیاموزید.

w3schools.com

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای وب می توانید از w3schools شروع کنید. این سایت همه چیزهایی که به عنوان یک برنامه نویس و دولوپر نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهد. در این سایت طیف گسترده ای از مثال ها و تمرین ها برای یادگیری وجود دارد. و بهتر از همه اینکه بدون پرداخت هزینه با مطالعه درس های این سایت و تمرین مداوم کدنویسی به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل می شوید.

Free Code Camp

این سایت درست همانند نامش یک سایت آموزشی کاملا رایگان است. در فری کد کمپ کدنویسی به وسیله تعداد زیادی مثال و نمونه های متعدد با ساده ترین رابط کاربری ارائه می شود. هیچ چیز به جز تمرین زیاد نمی تواند به شما در مسیر برنامه نویس حرفه ای شدن کمک کند.

Codecademy

Codecademy یکی دیگر از معروف ترین سایت های آموزش آنلاین است. این سایت بهترین منابع را برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای پیشنهاد می دهد. همچنین این سایت دارای یک ویرایشگر آنلاین است که می توانید در حین یادگیری درس ها را همان جا تمرین کنید.

Codescracker.com

یکی از جذاب ترین پلتفرم های یادگیری برنامه نویسی در دنیای اینترنت است. کد کرکر مجموعه گسترده ای از زبان های برنامه نویسی محبوب می باشد که ترفندهای دنیای کامپیوتر را به صورت رایگان ارائه می دهد. صادقانه بگوییم که اگر می خواهید به یک برنامه نویس حرفه ای که از علوم کامپیوتر سر در می آورد تبدیل شوید این سایت را از دست ندهید.

Ruby Monk

درس های این سایت برای کسانی که قصد دارند با استفاده از کد نویسی زبان رابی برنامه نویس حرفه ای شوند کاملا جامع و مفید است.

Code wars

 این وبسایت یک خودآموز آنلاین است که راه و روش های بسیاری را برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای پیش پای شما می گذارد. کد وارز شما را با چالش های واقعی دنیای برنامه نویسی روبرو می کند.

Udacity

ریویوهای این وب سایت واقعا مفید و تاثیرگذار هستند. اکثر دولوپرهای حرفه ای این سایت را برای شروع پیشنهاد می کنند.

بهترین کتاب های برنامه نویسی

برای آموختن راه و رسم تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای می توانید از کتاب های کاغذی و آنلاین نیز استفاده کنید.

Coders At work

اولین کتاب از لیست کتاب های مفید برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای، توسط پیتر سیبل نوشته شده است. در کتاب  Coders At Work با بیش از ۱۵ برنامه نویس و محقق دنیای کامپیوتر همچون جاشوا بلوچ، پیتر نورویگ، کن توماسون و... مصاحبه شده است. این کتاب به شما می گوید که کد نویسان بزرگ چگونه و از کجا شروع کرده اند.

Clean Code

clean code کتابی کاملا شناخته شده در بین دولوپر ها است. این کتاب تمرین هایی برای کد نویسی تمیز ارائه می دهد. و کیس استادی های بسیاری را در دنیای برنامه نویسی حرفه ای مورد بررسی قرار می دهد. بهترین قسمت این کتاب مثال هایی است که در حوزه زبان برنامه نویسی جاوا ارائه می شود. البته این مثال ها در زبان های دیگر نیز کاربرد دارند.

Cracking the Coding Interview

در این کتاب به بررسی ۱۵۰ پرسش و پاسخ در دنیای برنامه نویسی پرداخته شده است. با خواندن این کتاب اعتماد به نفس شما به عنوان یک برنامه نویس حرفه ای افزایش پیدا کرده و برای مصاحبه کاری آماده می شوید و می توانید شانس گرفتن یک شغل عالی را نیز افزایش دهید.

Programming Pearls

خواندن این کتاب به شما درک عمیق تری از الگوریتم ها و طراحی الگوریتم را می دهد. بنابراین اگر دوست دارید ایده ها و راه حل های تازه ای برای کد نویسی داشته باشید، این کتاب را بخوانید. اگر عاشق درگیر شدن با مسائل پیچیده هستید و دوست دارید مدل ذهنی خود را در راه حل هایتان اعمال کنید، این کتاب را از دست ندهید.

The Pragmatic Programmer

در کتاب The Pragmatic Programmer توصیه ها و پیشنهادات بسیار مفید و موثری برای دولوپرهای تازه کار ارائه شده است. اگر علاقه زیادی به برنامه نویس حرفه ای شدن و توسعه نرم افزارها دارید کتاب The Pragmatic Programmer نوشته اندی هانت و دیوید توماس را از دست ندهید.

Code Complete

این کتاب یک دایرة المعارف گسترده و سنگین مخصوص کسانی است که می خواهند برنامه نویس حرفه ای شوند. در هر فصل از این کتاب پیشنهادات و تکنیک هایی برای بهبود مهارت های برنامه نویسی و ساخت کد و خوانایی بهتر کدها پیشنهاد شده است.

Soft Skills

 یک کتاب سرگرم کننده برای برنامه نویس ها است و اکثر دولوپرها و متخصصان کامپیوتر از خواندن آن حسابی کیف می کنند. چرا که یک برنامه نویس حرفه ای معمولا از کارش لذت می برد و این کتاب کدنویسی را برایش چندین برابر جذاب تر می کند.

نظرات کاربران

0 نظر

برای درج نظر باید لاگین کنید

برای ورود اینجا کلیک کنید

هیچ نظری درج نشده است